Om att skriva

Bästa trilogin för mellanstadiet – Katarina von Bredow

Katarina von Bredow är ungdomsboksförfattaren med stort U. När jag läste henne som tonåring kunde jag inte få nog och väntade andäktigt på nästa bok. Även senare har jag följt henne rätt väl, men en bok för flera år sedan gjorde mig besviken så efter den tappade jag lite av tjusningen men slutade inte läsa henne helt. I höstas började jag läsa Du & jag, första delen i en trilogi och hann inte klart, så i början av året tog jag tag i hela trilogin. Delarna är fristående men det är ju alltid roligt att läsa något som hänger ihop på en gång. När jag beskriver böckerna nedan kommer jag spoila en del, bara för att ni ska få ett hum om de teman som tas upp.

Böckerna handlar om tre elever i en klass i femman. Du & jag handlar om Andreas vars föräldrar separerar, Hon & han handlar om Alicia som träffar en kille på nätet och Han & dom handlar om Kevin, klassens kung, som hamnar i knipa när kompisen kör omkull en gammal man med Kevins moped.

Första boken, Du & jag, med Andreas tyckte jag mycket om. Bredow beskriver hans oro för föräldrarnas relation fint och med stor känsla. Jag dras verkligen med in i handlingen. Det som sker hemma hos Andreas, och hur han påverkas till att göra saker han aldrig gjort tidigare känns mycket trovärdigt. Inte helt fel att hans status höjs en aning i klassen, han som står näst längst ner på hackordningen. Ändå blir han ingen som hänger på vad som helst, utan står för sina principer och sin moral. Well done Andreas!

Andra boken, Hon & han, skildrar hur Alicia vacklar mellan att ha hög status i klassen och vara med den hon egentligen vill, dvs Andreas. Så får hon en vänförfrågan av en ursnygg kille på FB, han går på gymnasiet och verkar tro att hon är högstadietjej och inte en tolvårig flicka. Lyckan är gjord efter flera långa chattar med honom. Han förstår henne verkligen. Sedan blir det dags att ses. Och inte är det han som möter upp. Förstås. Alicias berättelse är en nagelbitare. Jag våndas med henne, drabbas hennes dåliga självkänsla och önskar att hon ska fatta hur fel allt är. Spännande värre.

Tredje boken, Han & dom, med Kevin som huvudperson föll mig inte alls i smaken. Helt enkelt för att jag inte gillade att vara i Kevins huvud. Hans personlighet är rätt odräglig, även om den har sina fina sidor. Men självgod till tusen. Det finns minst en Kevin i varje klass. Och det är bra att Bredow tar en sådan killes perspektiv. Det är nog rätt sällan de finner sig själva i litteraturen. Handlingen är hyfsat spännande med gubben som blir omkullkörd av Kevins kompis, rädslan att de ska bli avslöjade och alla lögner som sprids. Kevin förlorar sin position på tronen, men ger sig den på att återfå den. Inte med världens bästa plan direkt och han gör många lärdomar den hårda vägen.

Överlag är det här böcker jag skulle önska att varje mellanstadieklass läste. Här finns mycket att ta upp. Vänskap, kärlek, relationer, familjebekymmer, utanförskap, mobbning, grupptryck, grooming, lögner, bemötande, våra likheter och olikheter, fördomar och förutfattade meningar. Böckerna är suveräna för det värdegrundade arbetet och skulle passa bra in i livskunskap t.ex.

Katarina von Bredows förmåga att skriva så att en befinner sig i varje karaktärs huvud gör läsningen gripande. Det är lätt att förstå dem. Även om en själv inte skulle gjort likadant. Så jag är lite hög efter läsningen. Och önskar att jag var lika bra författare. Det är sparsmakat med detaljer ändå framträder varje miljö med skärpa. Vi vet ju hur en mellanstadieskola ser ut, luktar och låter. Även om det var många år sedan vi gick där.

Böckerna rekommenderas för målgruppen förstås. Mellanstadieleverna. Men passar även oss gamlingar. Om inte annat för att vi inte ska glömma hur det är att vara tolv. För det borde vi aldrig glömma. Gör vi det, sviker vi barnen och barnet som fortfarande finns i oss. Aye, well. Ni fattar. Läs!

Böcker att köpa? Läsa mer om? Du hittar dem bl.a. här och här. (Lägger bara upp första boken, Du & jag, blir så mycket att länka annars.)

2 reaktioner till “Bästa trilogin för mellanstadiet – Katarina von Bredow”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.