Böcker

Johanna Thydell x2

I somras blev det omläsning. Det är nice att läsa böcker en läst tidigare. Avkopplande på något vis. Så Johanna Thydells I taket lyser stjärnorna (2003) som var hennes debut och som fick Augustpriset läste jag i början av sommaren. Sedan knöt jag ihop sommarläsningen med Thydells Ursäkta att man vill bli lite älskad (2010). Två böcker som fängslar, men som är så olika.

Ursäkta att man vill bli lite älskad handlar om en tjej på gymnasiet. Den är skriven i jag-perspektiv och språket är rappt, har mycket humor. Som när Nora funderar på om inte kompisen kanske har rätt ändå, att hon kanske möjligen råkade stöta på kompisens pojkvän fastän hon egentligen inte hade tänkt det alls, men det var ju det där med en kram och skämt och jargon och prata hans intressen … Hm. Omedvetet stötande, eller medvetet? Vad vill en liksom erkänna för sig själv och andra. Lite svår karaktär att ta till sig inledningsvis, men det tar sig.

I taket lyser stjärnorna är den otroligt starka berättelsen om Jenna vars mamma som har levt med cancer i många år och hur Jenna och hennes kompis kommer på glid när granntjejen och klasskompisen visar intresse för Jenna. En tjej vars mamma är alkohlist. Inga lätta ämnen, men ändå en bok som är rätt lätt att läsa. Minus att en måste ta tårfyllda pauser mot slutet då för att liksom se texten igen.

Sommarläsning. Två böcker som jag verkligen kan rekommendera. Lite sent att skriva om dem när hösten slagit till med full kraft kanske, men jag har liksom haft fullt upp i september.

Bloggen har fått nya följare i september. Jätteroligt att ni läser och vill följa min blogg, så stort tack för detta!

Fler inlägg om lästa böcker kommer, liksom fortsatta funderingar om skrivande och redigerandet. För hur går det egentligen med redigeringen av manuset som jag trodde/hoppades skulle vara klart för att skickas till förlag i höst? Mer om detta snart.

 

Men, vill du läsa mer om I taket lyser stjärnorna, eller kanske köpa? Då hittar du den t.ex. här och här.

Vill du köpa eller läsa mer om Ursäkta att man vill bli lite älskad så hittar du den bl.a. här och här.

9 reaktioner till “Johanna Thydell x2”

  1. Trots att jag inte orkat läsa på typ två år snart så har jag kvar en hög med böcker att recensera. Kanske skulle ta itu med dem nu och blanda in lite riktig litteratur bland inläggen om min egen roman.

    1. Ja gör det, det läser jag gärna. (Så kul förresten med din roman.) Om du minns vad du tyckte om dem så. Vet en bloggare som gjorde kortrecensioner av nästan ett år gamla böcker. Typ, handlade om med två, tre meningar och sedan lika många i omdöme. Borde iaf själv göra så med några jag missat från i våras.😄

  2. Jag har hört talas om båda böckerna, men aldrig kommit mig för att läsa dem.
    Får nog ta och göra det framöver vid något tillfälle 🙂

        1. (M)ornitologen också. 2016 tror jag och Det fattas en tärning som kom tidigare. Kanske efter I taket… Var länge sedan jag läste den. Sedan tror jag hon gjort bilderböcker eller en bilderbok(?) för barn. Men ungdomsböckerna är lätta att ta till sig och ingen är den andra lik. Eller jo, mer humor i de senare.

        2. Ah okej, det har jag missat 🙂
          Har också fått för mig att hennes böcker är lätta att ta till sig, även om de behandlar tyngre ämnen 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.