Frågor, Om att läsa

Bokbloggsjerka – Genreförväntningar

Annikas bokjerkaDen här helgen handlar bokbloggsjerkan om genre. Annika frågar så här:

”Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoliserad i en viss genre?”

Jag såg frågan redan på igår men hade inte riktigt tid att svara då och nu, efter lite funderande kom jag fram till att jag förväntar mig att en bok ska innehålla det den lovar. Och jag nog rätt kritisk för mig handlar det om hela paketet. Att en deckare står i deckarhyllan det innebär att den också ska ha en ”deckartitel” och ett ”deckarutseende”. Hade den varit sött pastellfärgad med en slingrigt utsmyckad titel hade jag nog blivit nyfiken, men först och främst tänkt att nu har en chiklit hamnat på fel hylla.

 

9 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Genreförväntningar”

  1. Gillar också böcker som håller vad de lovat! Uppfyllda förväntningar skapar ju tillfredställelse och en nöjd läsare:-)

  2. Jag är ganska genrebunden när jag väljer bok, men sen tycker jag det är OK om författaren inte är det, så länge som boken är bra… Med andra ord, jag gillar när författare INTE följer mallen, utan nyskapar, så länge som boken ändå griper tag i mig!

    1. Intressant det där med manliga/kvinnliga omslag. Gäller även utseendet på webbsidor lärde jag mig häromdagen när vi diskuterade nytt intranät på jobbet. Har själv aldrig reflekterat över det men det ligger säkert en vetenskap även bakom detta.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.