Frågor, Om att läsa

Bokbloggsjerka – Komma undan med klichéer

Annikas bokjerkaHelgen är visserligen över men det är inte Annikas bokbloggsjerka, den räcker måndagen ut. Frågan som Annika ställer är: Finns det någon författare som i ditt tycke kommer undan med de så förhatliga klichéerna?

Jag kan tycka att stereotyper och klichéer ibland hör till en viss genre, och så ska det vara. Dessutom tänker jag att verkligheten uppvisar en rätt stereotyp värld. Typ:”Man ska ha husvagn…” Lite förenklat tänker jag att en viss ålder eller klass innebär att man har (eller bör ha för att inte sticka ut) vissa materiella ting eller ett visst familjeliv och så vidare. Klichéer/stereotyper tillhör vår vardag oavsett om vi läser om dem, lever dem själva, eller är omgivna av dem. Men de kan bli för mycket. Den trygghet klichéerna ger kan också ge avsmak.

Så…. om en författare skriver i övrigt en bra och spännande historia, kan vissa inslag av klyschor vara något jag har överseende med.

 

2 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Komma undan med klichéer”

  1. Det tog mig hela helgen att komma på hur jag skulle svara på den frågan! Klichéerna glömmer jag bort om boken är bra har jag märkt;).

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.