Frågor, Om att läsa

Bokbloggsjerka – Passande karaktärsnamn

Annikas bokjerkaHelgens bokbloggsjerka från Annika handlar om karaktärers namn. Finns det någon karaktär som bär upp sitt namn exeptionellt bra? 

En bra fråga. Jag kom att tänka på några namn, dels de med en betydelse som kännetecknar deras personlighet och dels om de är en skurk. Uppenbara namn som Lucius Malfoy och Wormtail, från Harry Potter eller James Moriarty, Sherlock Holmes ärkefiende.

Just Sherlock Holmes tycker jag är ett väldigt bra namn på denna sena 1800-tals detektiv. Sherlock och Mycroft (som ju är hans bror), är två annorlunda namn med lite gotisk klang, i a f i mina öron.

Ett mer modernt sådant namn som jag tycker låter bra och som verkligen är välkänt är ju det som tillhör agenten med rätt att döda, Mr Bond, James Bond.

Tjejnamn har jag svårare att komma på, men ett namn som poppade upp tillhör en karaktär jag inte känner till så bra: Modesty Blaise.  Annars tyvärr dåligt på tjejfronten. Hoppas ni andra har fler tjejer att komma med 🙂

 

4 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Passande karaktärsnamn”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.