Frågor, Om att läsa

Bokbloggsjerka – Stand alone, eller inte…

Annikas bokjerka… är Annikas fråga den här veckan. Alltså – för att förtydliga – i bokbloggsjerkan för helgen undrar Annika om vi föredrar böcker som är så kallade ”stand alones” och inte ingår i serier, eller om vi hellre läser en serie.

Jag tycker väldigt mycket om serier för då har jag att göra ett tag, på samma sätt som jag gillar tjocka böcker. De tar inte slut så snabbt och jag hinner få en härlig läsrelation till dem. Bäst är nog att få tag på en hel serie på en sådär 3 till många fler delar och alla redan är utgivna, så att jag slipper vänta in dem. Väntan kan visserligen vara nice, men en relation måste ju liksom upprätthållas och tas om hand. Blir det för länge mellan träffarna kan det vara lite svårt att återuppta umgänget, ni vet sådär smidigt som när man setts nyss. Som tur är brukar det gå över rätt snabbt och man är tillbaka i den där härliga relationen igen.

Samtidigt läser jag gärna även de ensamma böckerna, men då kan jag istället bli fäst vid en författare och måste helt plötsligt läsa allt av den. Senast som jag minns det hända var i höstas, när jag upptäckte ungdomsförfattaren Emma Granholm och slukade hennes fyra böcker på kort tid.

Så svaret blir väl både och.

 

14 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Stand alone, eller inte…”

  1. Jag tycker om serier, mina favoriter har alltid varit serier men just det faktum att man har att göra ett tag om man påbörjar en ny avskräcker mig lite

  2. Visst är det mysigt att springa på en ny favoritförfattare. Jag gillar också att bli överraskad och det händer ofta, för jag är full av förutfattade meningar.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.