Frågor

En smakebit på söndag – Jonathan Tropper

en smakebit på söndanDå var det dags för en smakebit. Hos Mari, som håller i smakebitarna i sin blogg, kan du hitta fler smakprov på vad vi bokbloggare läser nu. Vill du vara med, tänk på att undvika spoilers 🙂

Tills igår läste jag Jonathan Troppers Fördelarna med en kollaps (på engelska One Last Thing Before I Go) och även om jag läst ut boken kan jag inte låta bli att göra en smakebit av den. Så jag fuskar lite idag 😉

fördelarna med en kollaps tropperSilver är en avdankad rockstjärna som bor på ett ungkarlshotell sedan han för sju år skildes från fru och dotter. Ex-frun ska gifta om sig och Silver drabbas av hjärtproblem innan bröllopet vilket får Silver att se livet i ett nytt ljus. Han inser att han inte vill att ex-frun ska gifta om sig och önskar att han vore en bättre människa.

Här har Silver nyss vaknat upp på sjukhuset och familjen är där. Plus läkaren som hans ex-fru ska gifta sig med.

Han tittar på Denise ”Har du blekt tänderna?”
”Va?” säger hon och rodnar genom brännan.
Tänderna är vita, huden brunbränd och ögonen blåare än i hans minnen. Hon är så vacker att det gör ont.
Han lägger märke till att alla i rummet stirrar på honom med miner som skiftar mellan irritation och oro, som om de kunde höra hans tankar, och det är då han inser att han har sagt de där sakerna högt.

Humor av det tragikomiska slaget, en hel den cynism och stora mängder feelgood, precis så som Jonathan Troppers brukar skriva.

 

 

28 reaktioner till “En smakebit på söndag – Jonathan Tropper”

  1. Den här har jag inte ännu, men jag har läst två andra av Tropper (Konsten att tala med en änkling och Sju jävligt långa dagar) och gillat dem. Tycker han är väldigt observant när det gäller hur människor hanterar vissa saker i livet 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.