Böcker

Enda vägen – Anna Jakobsson Lund

enda-vagen-anna-jakobsson-lundDå var den läst, tredje delen av den dystopiska svenska egenutgivna trilogin av Anna Jakobsson Lund. Enda vägen avslutar serien snyggt.

Handling
Alltid lite svårt att skriva om seriers sista böcker utan avslöja de andra. Men Systemet håller inte och den lilla rebelliska gruppen med Ava, Levi och Leymah försöker ändra på Systemet utan att ta till våld. Till skillnad från vissa andra rebelliska grupper. Levi har fullt upp med att stå ut med alla intryck han tar in från omgivningen och försöker fortfarande lära sig att sätta gränser för sig själv, men likt många andra sinnespersoner (personer med förmågor att ta in andras tankar och känslor) har han svårt att hantera detta. Leymah som ska lära honom flyr själv från sina upplevelser med hjälp av droger. Ava, som kan påverka andras tankar, har också fullt upp med att finna sig själv och sin plats i livet. Det är inte lätt för den lilla gruppen.

Reflektion
Anna Jakobsson Lund har skrivit tre spännande böcker om att störta ett samhällssystem som inte fungerar som det ska. Enda vägen tycker jag håller bättre än tvåan, Aldrig ensamma som jag upplevde aningens rörig, dock spännande. Ettan, Tredje Principen, presenterade en ny framtida dystopisk värld där vi fick resa och uppleva olika miljöer, vilket gjorde att jag kom att gilla den skarpt. Att vi befinner oss så mycket i staden tror jag påverkar min uppfattning av trean. Jag tyckte så mycket om att resa med karaktärerna och hade gärna sett mer av samhället Anna Jakobsson Lund byggt upp.

tredje principen jakobsson lundSpråket som jag tidigare stört mig lite på har jag vant mig vid och jag gillar att det är rätt kargt. Det speglar miljöer och handling fint. Däremot hade jag gärna sett att karaktärerna inte har så många ”ticks” för sig. Det snubblas en hel del och gester och miner görs oftare än nödvändigt.  Författaren har själv kommenterat i ett blogginlägg att hon behöver bli bättre på att skala bort vissa meningar eftersom de inte tillför så stor betydelse. (Att jag läst detta, beror bla på att hon skrivit om översättningsarbetet för första boken, Tredje principen/Article Three.)

Men, som sagt, detta är bara petitesser. Jag gillar serien. Dessutom är böckerna supersnygga. Eller vad säger ni?

 

Köpsugen? Du hittar boken t.ex. här och här. Själv är jag oändligt tacksam för att jag fick Enda vägen som recensionsexemplar.

Förresten, på tal om att köpa, Anna Jakobsson Lund arbetar med crowdfounding för den översatta boken. Article Three finns alltså som kampanj på Kickstarter för att hon ska kunna sälja och marknadsföra den. Jag hade aldrig hört talas om detta förut och kan verkligen rekommendera dig att gå in och läsa mer om hennes kampanj. Verkar vara ett fiffigt sätt att marknadsföra/sälja allt möjligt.

9 reaktioner till “Enda vägen – Anna Jakobsson Lund”

  1. Kul att höra dina intryck och en liten sammanfattning av serien/trilogin. Jag tycker också att omslagen är riktigt snygga! Vad spännande med översättning med. 🙂

  2. Ännu fler titlar att sätta upp på listan över böcker att läsa. Så kul med nyskriven svensk dystopi! Och väldigt snygga böcker dessutom.

  3. Läser boken just nu. Ska bli spännande att se hur upplösningen blir 🙂 Är imponerad av Annas indie-utgivning och målet med att ge ut den även på engelska. Måste ligga sjukt mycket jobb bakom.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.