Böcker

Den här veckan är min – Ingrid Olsson

Den här veckan är min handlar om Elin som utnyttjar föräldrarnas skilsmässa och varannan-vecka-boendet till att få en vecka helt och hållet för sig själv när mamma ska på utlandsresa med nya killen. Elin byter helt enkelt vecka. Inte kommer vare sig mamma eller pappa veta att hon är ensam, för det är ju inte som att föräldrarna pratar med varandra. Det blir en annorlunda vecka, och inget blir som Elin trott.

Ingrid Olsson har skrivit flera ungdomsböcker och Den här veckan är min upplever jag som pricksäker ur femtonåringens perspektiv. Jag gillar upplägget även om Elins fokus på att använda veckan till att få ligga känns lite ansträngt. Emellanåt blir det rätt barnsligt samtidigt som längtan efter att vara mer vuxen glimtar fram fint. Elin är ingen lätt vän och att kompisen står ut och har stått ut är ett under. Fast det får faktiskt finnas gränser. Både för hur man behandlar vänner och potentiella pojkvänner. Elin kommer till insikt om det ena och det andra under veckan och blir förhoppningsvis något klokare av sitt upptåg.

Rekommenderas!

 

En bok att köpa eller läsa mer om? Du kan hitta Den här veckan är min bl.a. här och här.

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.