Böcker

”Shoo Bre” – Douglas Foley

Shoo breShoo bre av Douglas Foley är en ungdomsbok som utspelas i en förort utanför Stockholm. Där bor Elias som inte vill vara kriminell men som ändå vill tjäna snabba pengar. Där bor även Oscar som vill få bra betyg i alla ämnen och som inte verkar ha några problem alls att nå det målet, tills den nya fröken i svenska börjar.

De två killarna möter utmaningar de inte är beredda på och som de får svårt att hantera.

Douglas Foley har skrivit en bok om förortens Sverige. En bok fylld av ”Rinkebysvenska” som lyfter dialogerna och får dem att kännas äkta. Handlingen drivs framåt till stor del av dialogerna och det ger den ett högt tempo. Fast själv kan jag bli tokig på att inte fatta hur vissa av slanguttrycken ska uttalas. Bokens titel till exempel, hur säger man Shoo bre? Som engelskan sko och sedan ”bre” bara sådär, som det är skrivet?

Jag gillar boken överlag. Den har funnits i tio år och blev film i år, men jag har inte sett filmen. Handlingen är tät och intensiv. Jag känner med de två killarna fast jag hade gärna sett att boken växlat lite i tempo för några lugnare partier. Då hade jag kanske fått komma in under huden på huvudrollerna lite mer. Helst hos Oscar för att förstå honom och hans motiv lite bättre. De förstås, men blir lite bleka.

En del av de vuxna karaktärerna känns otroligt stereotypa, liksom några av tonåringarna, men det har jag överseende med. I en bok där heder, kriminalitet, självmordstankar, utnyttjande och  migrationsärenden bara är några av ingredienserna tycker jag ändå att Douglas Foley fångar tonåringarnas vardag bra.

Så jag kan rekommendera Shoo bre. Dessutom finns det uppföljare och boken var tillräckligt bra och spännande för att få mig att vilja veta hur det går för Elias och Oscar sedan.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.