Frågor

Bokbloggsjerka – Pjäser jag gillat

Annikas bokjerkaHar du varit på någon pjäs eller liknande som du varit tvungen att se men inte gillat? Eller tvärtom. Sett något som du bara måste rekommendera? Det är frågan från Annika för helgens jerka.

Jag har nog inte blivit tvingad och ogillat, och har jag det är det förträngt 😉

Däremot har jag sett några bokbaserade ”pjäser” som jag verkligen tyckt om. (Även om de nog inte behövde vara bokbaserade, tycker jag de passar här.) The Phantom of the Opera, Jesus Christ Superstar och Kristina från Duvemåla. Wow på alla tre!

The Phantom of the Opera såg jag på Oscarsteatern första gången och så har jag sett den två gånger live i London. Filmatiseringen som kom för några år sedan gillar jag också skarpt. Jesus Christ Superstar  har jag sett i olika framföranden. Som musikal tre gånger, filmatiserad, som konsert…  Jag gillar att det är en musikal som leker med framförandet. Hur kulisser och klädsel kan spela med dåtiden eller det nutida.

Och sist men inte minst: Kristina från Duvemåla – som sagt, wow! Jag såg originaluppsättningen på Göteborgsoperan med Helen Sjöholm, Anders Ekborg och Peter Jöback vilket blev en upplevelse utöver det vanliga. En god nyhet är att Göteborgsoperan håller på att rekrytera artister till höstens uppsättning. Rekommenderas!
kristina duvemåla

 

11 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Pjäser jag gillat”

  1. Såg fortsättningen på Fantomen på operan för något år sen (tror att den heter Love Never Dies?) och den var helt ok men Fantomen på operan är bäst! 🙂

  2. Den här utmaningen kommer att vara svår för mig, jag har kanske gått på teater max 5 gånger i mitt liv, och den senaste gången var säkert 20 år sedan. Förutom en pjäs som sonen var med i som spelades lokalt här, fyra föreställningar… Och då var det mest sonen jag såg, inte så mycket av själva pjäsen…

  3. Såg JCS nu när den turnerade runt i Sverige, jättebra. Såg också Fantomen i sthlm, skulle gärna se den i London även om min favoritmusikal är Les Mis.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.