Böcker

Sommarregler – Shaun Tan

I somras läste jag Shaun Tans Sommarregler (2013) en bilderbok som passar vuxna lika bra som barn. Att ett inlägg kommer nu, så här lite före jul beror på att jag i somras glömde bort att skriva om vad jag tyckt. Det var väl helt enkelt för fint väder.

Sommarregler är en titel som speglar innehållet. Det gäller att tänka på vad en gör om somrarna. Och kanske reglerna går att tillämpas även andra dagar om året? Även om sniglar kanske inte är något vi behöver bekymra oss över om vintrarna direkt. Bilderna fyller uppslagen och bildtexterna är få. En mening för att illustrera regeln en bör tänka på. Saker en alltid ska göra, eller saker en aldrig ska göra.

Som vanligt finns en underfundighet i bilder och text. De kombineras fint och jag gillar att det även finns många fina lärdomar att ta del av, så som det sig brukar i Shaun Tans böcker. Han har en vänlig syn på människan och en nyfikenhet på omvärlden och oss människor, som genomsyrar många av böckerna, så även denna gång.

”Trampa aldrig på en snigel.”

Med mycket klokskap och humor fångar Shaun Tan i Sommarregler ett par pojkars sommar. Jag gissar att de är bröder, eftersom det finns en konkurrens i leken och den somriga vardagens bestyr. Men mest av allt finns där en kamratskap mitt i ett spännande äventyr. Som vanligt är jag helt såld (får väl erkänna att jag är ett fan) och jag rekommenderar varmt denna bok om sommarens regler med sina många klokskaper. Läs den!

”Vänta aldrig på en ursäkt.”

Sommarregler, en bok att köpa eller läsa mer om? Tyvärr är den lite svår att få tag på men finns på norska t.ex. här. Annars finns den säkert på ditt bibliotek.

Visste du att Shaun Tan fick ALMA-priset 2011 (Astrid Lindgren Memorial Award)?

Tidigare inlägg om Shaun Tans böcker: Berättelser från yttre förorten, Det röda trädet, Borttappad, Ankomsten och så inlägget om utställningen av hans bilder som jag var på i somras.

Sommarregler – Shaun Tan

2 reaktioner till “Sommarregler – Shaun Tan”

    1. Att tänka på vad man alltid ska göra eller aldrig göra som regel blir ju många bra klokskaper i sig. I Tans andra böcker är klokskaperna kanske lite mer subtila. Men väl grundade. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.