Paper Towns – John Green

Paper Towns John GreenIntresset för John Greens böcker är lite blandat för till skillnad från ungefär alla andra älskade jag inte The Fault in Our Stars, Förr eller senare exploderar jag. Däremot älskade jag hans Looking for Alaska. (En favoritbok.) Paper Towns kände jag mig helt enkelt ”tvungen” att läsa eftersom jag såg en biotrailer om den kommande filmen och tänkte att det här kan nog vara en bok jag gillar. Och det var det.

Handling
Quentin bor granne med Margo Roth Spiegelman. De var bästa vänner som små, men efter att de upptäckt en död man gled de ifrån varandra. Nu ska de sluta high school och Margo ber Quentin om hjälp med att hämnas på den otrogne pojkvännen. Det blir en helnatt fylld med galna upptåg. Därefter försvinner Margo. Det är visserligen inte första gången hon försvinner men det är första gången som hon efterlämnar ledtrådar för Quentin att följa. Fast de är så kluriga att han undrar om hon verkligen vill bli hittad.

Reflektion
Spännande handling och härliga karaktärer. Det är lätt att tycka om Quentin, men Margo har jag svårare för. Hon är för egensinnig för mig. Som tur är backas Quentin upp av ett litet gäng goa vänner med härliga personligheter som får mig att skratta högt flera gånger.

John Green har en förmåga att skriva böcker där ett mysterium behöver lösas på ena eller andra sättet och jag gillar hur Green binder samman de lösa trådarna. Titeln Paper Towns sa mig ingenting, och inte underlättar det att den syftar till ett fenomen som jag inte hört talas om vad det gäller den svenska motsvarigheten. Men när jag greppade titeln och betydelsen, ja då tycker jag att den är genialisk.

Paper Towns slukades snabbt. Lättläst och rolig. Tänkvärd förstås eftersom John Green alltid lyckas få med frågor om livet så fint. En del jag gillade extra mycket i den här ungdomsboken är frågan om vad vi fyller våra liv med och varför. Kanske är det än tydligare i den amerikanska medelklassen, det här med betyg, fin utbildning, karriär, familj och att ha en god ekonomi för att spara till barnens utbildning… Viktiga frågor ändock, vilket land vi än befinner oss i.

Dessutom ser jag framemot filmen. Paper Towns har premiär 24 juli. Jag hoppas verkligen att man fångat stämningen i boken. Om inte annat, skynda och läs innan du ser filmen. Det tror jag inte att du förlorar något på. Paper Towns, ännu en bok av John Green som jag gillade skarpt. Rekommenderas!

Köpsugen? Du kan hitta den här eller här. Eller så gör du som jag och lånar från biblioteket 😉

 

5 reaktioner på ”Paper Towns – John Green

  1. Jag skall ha John Green maraton, Exploderar, Katherine, papertown och Alaska ligger i en hög och väntar. Min 13-åring hann före och kommer inte att ge sig innan jag har läst alla. Ett gott betyg!

Kommentera

